Boosting the Beneficial Bacteria

Styrk de gode bakterier

Hvad du spiser har en enorm indflydelse på din tarmsundhed. Nogle fødevarer er gavnlige for dine tarmbakterier, mens andre har den modsatte effekt. Hvilke fødevarer er bedst til at øge de gavnlige bakterier, der lever i din tarm?

 

Styrk de gavnlige bakterier med planter 

Én ting, som de fleste mikrobiomfokuserede kostråd kan være enige om, er, at det er godt for dig, planeten og din tarmsundhed at spise flere plantebaserede produkter!

Plantebaserede fødevarer indeholder mange næringsstoffer, som vi allerede kender, såsom vitaminer, mineraler og kostfibre. De er dog også rige på et helt univers af aktive kemikalier, der ikke kun nærer de gode bakterier, men også giver utallige fordele for dit generelle helbred: polyfenoler!

Forskere antyder, at langvarigt indtag af kost rig på plantebaserede polyfenoler beskytter mod udvikling af kræft, hjerte-kar-sygdomme, diabetes, osteoporose og neurodegenerative sygdomme [ 12 ]. Mennesker, der følger en plantebaseret kost, har en tendens til at have en meget lavere risiko for at udvikle alvorlige helbredsproblemer.


Vil du gerne se hvilke gavnlige bakterier du har i din tarm, så kan du få indsigt i din tarmsundhed med en mikrobiomtest fra Unseen Bio.

 

Men hvad er polyfenoler egentlig og hvorfor er de gode for din tarm?

Først og fremmest er de en enorm og forskelligartet familie af naturlige antioxidanter i vores kost. De findes i vid udstrækning i grøntsager, frugter, kornprodukter, men også te, kaffe og vin. Mere end 8000 individuelle polyfenoler er blevet identificeret indtil videre. De kan opdeles efter deres kemiske struktur. Fenolsyrer, flavonoider, stilbener og lignaner er nogle eksempler på de mest almindelige grupper.

En stor del af de polyfenoler, vi indtager, absorberes ikke i den øvre del af tarmene. I stedet bevæger de sig ned til tyktarmen, hvor de fleste af dem metaboliseres af vores tarmmikrobiom. Vores billioner af små lejere omdanner dem til bioaktive metabolitter, der er kendt for at have gavnlige virkninger på vores tarmsundhed og generelle velbefindende:

  1. Ved at styrke forbindelsen mellem cellerne i vores tarm forhindres bakterier eller toksiner i at trænge ind i vores krop.
  2. Øget produktion af slim er med til at forsvare sig mod invaderende mikrober.
  3. Stimulering af "de gode bakterier i vores tarm" til at producere antimikrobielle kemikalier som endnu et forsvarslag.
  4. Reducere aggressiviteten i vores eget immunsystem for at forbedre tarmbetændelse.
  5. Positiv ændring af tarmmikrobiomet ved at hæmme "dårlige spillere", samtidig med at probiotiske organismer i vores tarm øges.


De rigeste polyfenolkilder til at booste gavnlige bakterier

Polyfenolkoncentrationer kan variere afhængigt af fødevarekilden, måden maden er tilberedt på, og som følge af reaktion med andre kemiske stoffer i vores mad. Dette gør det noget udfordrende at give pålidelige anbefalinger. Alligevel har vi udarbejdet en minimal referencevejledning for de fødevarer, der er rigest på polyfenoler.

1. Olivenolie

Regelmæssigt forbrug af olivenolie, og især jomfruolivenolie (VOO), er forbundet med adskillige sundhedsmæssige fordele, såsom at bremse udviklingen af åreforkalkning, diabetes mellitus, fedme, kræft eller neurodegenerative sygdomme.

Dette skyldes delvist dets enestående fedtsyreprofil, men VOO er også en fremragende kilde til polyfenoler med koncentrationer fra 50 til 1000 mg/kg. Den fenoliske fraktion af VOO kan også fungere som en fremmende faktor for overlevelse og vækst af gavnlige Lactobacillus-arter og hæmme væksten af patogene bakterier.

Derfor anbefaler vi et dagligt indtag på omkring 40 g, hvilket svarer til omkring 3 spiseskefulde.

2. Polyfenol boostere

Udover olivenolie har vi identificeret flere fødevarer, der er superrige på polyfenoler. Vi kalder disse: polyfenol-boostere !

Krydderurter og krydderier, kakaoprodukter, bær, hørfrømel, kastanje- og hasselnøddefrø, pekannødder og oliven er ekstremt rige på polyfenoler. Kaffe, sort og grøn te, men også rødvin, indeholder mindre mængder.

Vi anbefaler at indtage mindst 2 eller 3 portioner om dagen af de rigeste kilder for at fremme væksten af gavnlige mikrober.

3. Fermenterede fødevarer

Fermenterede fødevarer defineres som fødevarer, der er fremstillet ved ønsket mikrobiel vækst og enzymatisk omdannelse. De er ikke noget nyt. Faktisk har de eksisteret i tusinder af år og er meget almindelige i mange kulturer rundt om i verden. De er blevet stadig mere populære på grund af deres potentielle sundhedsmæssige fordele, især medieret af tarmmikrobiomet.

Udover at forbedre smagen, teksturen og fordøjeligheden af vores måltider, indeholder fermenterede fødevarer gavnlige bakteriesamfund, der hæmmer patogener og forhindrer væksten af mikrober, der kan fordærve fødevarer. Fermentering af fødevarer siges at øge koncentrationen af vitaminer og bioaktive forbindelser, hvilket øger dens næringsværdi.

Fermenterede fødevarer har potentiale til at øge diversiteten i vores økosystem og mindske inflammation. Et mangfoldigt tarmmikrobiom er mere modstandsdygtigt over for forandringer og i stand til at fungere bedre.

Vi anbefaler mindst 1 til 2 portioner/dag.


Konklusion

Polyfenoler er en stor gruppe antioxidanter, der findes i grøntsager, frugter, krydderier og planteekstrakter. De har antiinflammatoriske og antikræftfremkaldende egenskaber, der bidrager til at reducere risikoen for at udvikle alvorlige sygdomme. De påvirker tarmmikrobiomet på en række måder, der understøtter gavnlige bakterier. Ved at spise rigeligt med plantebaserede produkter kan du drage fordel af disse egenskaber. Fermenterede fødevarer kan være en del af en afbalanceret og sund kost, fordi de indeholder gavnlige bakterier, der er kendt for at have en række sundhedsmæssige fordele, især for tarmen.

 

Hvis du er blevet nysgerrig på at dykke dybere i mikrobiomet, så lyt til vores podcast "Mikrobiomet", hvor vi sammen med en række eksperter udforsker alt det videnskaben ved om tarmen og din sundhed. 

Du kan også læse mere i vores andre artikler om forskellige fødevarers påvirkning på tarmsundheden. 

 

 


Af Cecilia Clausen (Klinisk diætist)

Måske du også vil synes dette er interessant?

Microbiome and Diet: Eat Your Way to a Healthy Gut
Food and Nutrition

Mikrobiom og kost - spis dig til en sund tarm

Din kost er den faktor, der måske har størst indflydelse på dit tarmmikrobiom, og hvor du samtidig kan gøre noget...

08 May 2026 5 min read
Legumes & Gut Health
Food and Nutrition

Bælgfrugter & Tarmsundhed

Bælgfrugter har været meget udbredt i køkkener over hele verden siden oldtiden, og er en fast bestanddel i mange madkulturer....

13 Jan 2026 5 min read
Sweets and Sugary Drink's Affect on The Gut Flora
Food and Nutrition

Slik og søde drikkevarers påvirkning på tarmfloraen

Vi hører ofte, at sukker fra slik og sodavand ikke er sundt, men hvordan påvirker det præcist din tarmsundhed, og...

13 Jan 2026 5 min read